AB stelt handelingsperspectieven vast

Het waterschapsbestuur heeft afgelopen week de handelingsperspectieven vastgesteld. Hierin wordt aangegeven hoe het waterschap omgaat met water tot 2050, met een tussenstop in 2030. Op het originele document was kritiek, maar het nieuwe document denkt meer vanuit kansen en samenwerking zoals het ‘voor wat hoort wat’-principe. Een diepe wens van de VVD. Om dit beleid ook echt te laten slagen zullen alle partijen aan de slag moeten: industrie, drinkwaterbedrijven, landbouw, natuur en inwoners.

AB WDD 2023

© VVD De Dommel

Afgelopen week is het handelingsperspectief watertransitie behandeld in het algemeen bestuurHierin wordt aangegeven hoe het waterschap omgaat met water tot 2050, met een tussenstop in 2030. Er lag een sterk herschreven stuk voor, eerder hadden met name VVD, ongebouwd en een aantal insprekers kritiek op het stuk. Na een verbeterslag door het DB zijn veel zaken anders geformuleerd, meer vanuit kansen, vanuit samenwerking, vanuit gebiedsgerichte aanpak, voor wat hoort wat principe ,iedereen moet bijdrage leveren aan het anders omgaan met water. Dit geld voor landbouw, industrie en drinkwaterbedrijven. Zij moeten gezamenlijk minder grondwater gaan gebruiken en waar mogelijk water bergen. Dat vraagt ook iets van alle inwoners, zij zullen ook hun gedrag moeten veranderen en minder water gebruiken. Daardoor is er minder grondwater nodig , wat goed is voor de droogtebestrijding.
De VVD riep op dat het niet alleen op papier goed moet staan maar dat ook de houding en de intenties van het waterschap gemeend moeten zijn. Samen aan de slag in woord en daad.
Een punt leverde nog veel discussie op: het Dagelijks Bestuur wil in de toekomst geen waterschade vergoeden in de beekdalen. Voor de agrarische sector een groot probleem omdat zij door projecten van het waterschap schade van water kunnen krijgen. Door mede de VVD is deze regel veranderd en is het hele voorstel met grote meerderheid aangenomen: 25 stemmen voor, 4 stemmen tegen.