Verdroging

De afgelopen jaren hebben laten zien dat voldoende water een thema is dat in toenemende mate belangrijk is. Vooral in ons beheergebied zien we dat voldoende water van goede kwaliteit in onze sloten, beken, meren, kanalen en rivieren alleen mogelijk is als het waterschap goed samenwerkt met alle partijen. Waterbeheer is teamsport en daar zijn we als Nederland goed in. De VVD ziet waterschappen als de spin in het web op het gebied van kennis, denkkracht en innovatieve oplossingen. Nederland moet nog meer ‘water bewust’ en ‘water betrokken’ worden. Daarbij moeten inwoners en ondernemers zich realiseren dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben.

Droogte Reusel

© VVD De Dommel

• Zoals het HWBP (Hoogwaterbeschermningsprogramma) vraagt om solidariteit vraagt ook het bestrijden van droogte om solidariteit. De VVD pleit voor de invoering van een equivalent voor droogte: het Droogtebeschermingsprogramma.
  • Het herstellen van de grondwaterbalans in ons gebied is ontzettend belangrijk. Jaarlijks wordt er nog altijd meer water onttrokken dan dat er via hemelwater infiltreert in de bodem. Niet alleen natuur maar vooral ook de agrarische sector en industrie zijn afhankelijk van een goede grondwaterbalans. We bevorderen herstel van een grondwaterbalans door enerzijds te kijken naar meer mogelijkheden om water vast te houden en te laten infiltreren en door anderzijds kritisch te kijken naar onttrekkingen van grondwater.
  • We zetten maximaal in op het vasthouden van water in de haarvaten. In het kader van “iedere druppel telt”.
  • We zijn voorstander van het principe: “de gebruiker betaalt". In dit kader zetten we samen met provincie in op onderzoek naar een de haalbaarheid van een verbrede grondwaterheffing. Factoren als de prijselasticiteit en regelvrije voet zijn belangrijke aspecten om helder te hebben alvorens tot beleid te komen.
  • Het beregeningsbeleid wordt herzien. Dit is een meerjarig proces dat vraagt om een weloverwogen besluit met ruimte voor inspraak van alle partijen. Tegelijkertijd zien we dat de scheve grondwaterbalans nu om maatregelen vraagt. Hiervoor ontwikkelen we interim beleid terwijl we samen met gebiedspartijen werken aan het definitieve nieuwe beregeningsbeleid. We staan voor een pragmatisch beleid dat transparant, uitlegbaar en begrijpelijk is voor alle betrokken partijen. Hierbij scoren we maatregelen op impact en effectiviteit. Extra regeldruk voor een minimale impact is ongewenst, dit geldt ook voor de hydrologische plus.
  • Schade door droogte willen we zoveel mogelijk beperken door actief en beter samen te werken met partners. Dat doen we door het waterbewustzijn van inwoners, bedrijven en overheden te vergroten. Samen zorgen we voor een systeem dat bestand is tegen extreme weersomstandigheden om de maatschappelijke schade zo laag mogelijk te houden.
  • Er liggen kansen voor hergebruik van effluent in het kader van voldoende water. We onderzoeken de mogelijkheden voor het gebruik van effluent voor natuur, landbouw, industrie of andere toepassingen. Hierbij denken we buiten bestaande kaders en staan we flexibele en modulaire oplossingen voor zoals het Verdygo concept. Decentrale inzet van effluent (niet uitsluitend RWZI’s, ook industrie of een decentrale zuivering) op hoger gelegen flanken biedt kansen voor de verdrogingsopgave.
  • De VVD wil de mogelijkheden onderzoeken om meer water het Dommel-gebied in te laten. Denk hierbij aan de Zuid-Willemsvaart of het kanaal Bocholt-Herentals. De inlaat van extra water tijdens tijden van droogte geeft ons gebied dat afhankelijk is van regenwater extra mogelijkheden.
  • Waterschappen doen mee aan innovaties op het gebied van waterbeheer, samen met bedrijfsleven en kennisinstituten. De VVD stimuleert juist innovaties op het gebied van klimaatadaptatie.